همه چیز درباره یائسگی

همه چیز درباره یائسگی

یائسگی را می‌توان پایان دوران قاعدگی نامید. خانم‌ها با بالاتر رفتن سن، در محدوده 43 الی 53 سالگی،  سطح استروژن بدنشان کم‌تر شده و این امر باعث ایجاد تغییراتی در بدن، خلق و خو و زندگی‌ افراد می‌شود. بسیاری از خانم‌ها در دوران میانسالی با دغدغه‌ میانسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.  در ادامه بیشتر درباره یائسگی می‌خوانیم. 

همه چیز درباره یائسگی

معرفی یائسگی و علائم آن

یائسگی دو مرحله‌ دارد مرحله اول پیش یائسگی و مرحله دوم یائسگی کامل نام دارد. در مرحله اول آهسته آهسته سطح هورمون استروژن پایین آمده و سیکل قاعدگی نامنظم می‌شود و در مرحله دوم اگر از آخرین پریود یکسال بگذرد و هیچ دوره‌ قاعدگی در این مدت انجام نشود فرد وارد یائسگی کامل شده است.

اکثر خانم‌هایی که در سنین بالای 40 قرار دارند ممکن است دچار علائم زیر شوند و در صورت تداوم بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

  • احساس گرمای شدید و عرق‌های شبانه
  • دوران قاعدگی نامنظم و قطع شدن قاعدگی
  • خشکی ناحیه واژن
  • احساس لرز بدن
  • تغییرات خلق و خو و حساسیت بالای رفتاری
  • خشکی پوست
  • کم پشت شدن مو و  حس گرگرفتگی
  • اختلال در خواب مانند کم یا پرخوابی
  • کاهش سوخت و ساز بدن ا
  • فزایش وزن
  • و…

نمی‌توان همه موارد را به یک فرد تعمیم داد. گاهی ممکن است فردی چند علامت را باهم دارد. مهم تداوم و طولانی شدن علائم است.  سن قطعی برای یائسه شدن بانوان وجود ندارد و نمیتوان یک عدد معین برای آن تعیین کرد. در هر کس با توجه به ژنتیک و وراثت اتفاق می‌افتد.

از علائم شاخص یائسگی گر گرفتن است. در این حالت نیمه بالایی بدن افراد گرم شده و از درون گر می‌گیرد.  رنگ پوست قرمز شده و خون زیادی به زیر پوست هجوم می‌آورد. بعد از این حالت ممکن است فرد لرز کند. برای کاهش این حالت پیشنهاد می‌شود افراد از محرک‌هایی مانند کافئین، استرس، ادویه‌جات تند و تیز و زندگی‌ در محیط گرم خودداری کنند.

همه چیز درباره یائسگی

فواید و عوارض یائسگی چیست؟

  • هیچ اتفاقی در بدن خالی از لطف نیست. همه‌چیز در طبیعت سر وقتی که باید اتفاق خواهد افتاد و هر پیش آمدی فواید و عوارض خاص خود را دارد. در ادامه درباره‌ی فواید و عوارض یائسگی بیشتر صحبت می‌کنیم.

    • عوارض 

    شایع‌ترین عارضه‌ای که بعد از پوکی استخوان برای افراد رخ می‌دهد پوکی است که لازم است به صورت مداوم تست تراکم استخوان انجام شود. بیماری‌های قلبی و عروقی،  اختلالات ادارای و تناسلی مانند خشکی واژن، تغیرات و لکه های پوستی و… از اصلی ترین عوارض یائسگی هستند.

    • فواید 

    یائسگی را ترسناک و عجیب نیینید. تمام بانوان روزی به آن دچار خواهند شد و حتی فوایدی هم دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.

    _ تمام شدن عادت ماهیانه: دردهای سخت دوران قاعدگی، تغییرات شدید هورمونی و حال بد این دوران دیگر به پایان می‌رسد.

    _ رابطه جنسی با آرامش: پس از یائسگی احتمال باروری تخمک تقریبا صفر است پس دیگر هنگام رابطه‌ جنسی نگران بارداری نشده و نیازی به جلوگیری از بارداری نیست.

    _ از بین رفتن فیبروم: تومورهای ریز و خوش خیمی که در رحم هستند با از راه رسیدن یائسگی بار سفر بسته و از دستگاه تولید مثل افراد کوچ می‌کنند و دیگر برای برداشتن آنها نیازی به عمل نیست.

    _ خداحافظی با میگرن: سردرهای شدیدی که هرکس فقط کافیست یکبار آن را تجربه کرده باشد تا آرزو کند ای کاش یائسه می‌بود!!

رژیم غذایی 

خیلی مهم است که در این دوران رژیم غذایی مناسب داشته‌ باشید. حتما از منابع غنی کلسیم و مکمل‌های سرشار از کلسیم را استفاده کنید. آهن و کلسیم واقعا مهم و لازم است. سبزیجات و فیبر کافی استفاده کنید‌. پوست سیب ۸۵ برابر بیشتر از خود سیب فیبر دارد پس سیب ارگانیک را با پوست میل کنید ترجیحا هر شب یک عدد سیب میل شود.

ویتامین دی را فراموش نکنید و حتما آن را به صورت مکمل غذایی و دارویی و طبیعی از نور خورشید دریافت کنید. مراقب اضافه وزن باشید و دور الکل و  دخانیات را خط قرمز بکشید. ورزش سبک و مداوم واقعا برای سلامتی پس‌ از یائسگی لازم است. ویتامین ای را هم  در دستور مصرف قرار دهید و تا می‌توانید چاق نشوید چرا که کاهش هورمون می‌تواند باعث ذخیره چربی و کم شدن متابولیسم بدن و درنتیجه چاقی شود.

یائسگی زودرس چیست؟

اگر کمتر از 45 سال علائم یائسگی ظاهر شوند و شخص یائسه شود به این حالت یائسگی زودرس می‌گویند.  البته چندان شایع نیست و تنها در یک درصد از زنان رخ می‌دهد. اولین علامت یائسگی زودرس قاعدگی نامنظم است.  خاطر نشان می‌کنیم هر مورد پزشکی یا طبیعی که به تخمدان‌ها آسیب وارد کند و باعث توقف تولید هورمون استروژن شود می‌تواند سبب بروز یائسگی شود.

اگر مادر یا خواهر شما دچار این عارضه شوند دلیلی بر اتفاق افتادن آن برای شما نیست اما به هرحال ژنتیک و ارث ممکن است تأثیر خودش را بگذارد. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد زنان سیگاری 2 سال زودتر از سایر خانم‌ها یائسه می‌شوند.

یکی دیگر از سال‌های پر تکرار درباره عمل هیسترکتومی و یائسگی است. توجه کنید که اگر فقط رحم برداشته شود و تخمدان‌ها باقی بمانند یائسگی اتفاق نخواهد افتاد ولی اگر هیسترکتومی کامل یعنی برداشتن رحم و تخمدان‌ها در سنین پایین انجام شود یائسگی زودرس به جهت کاهش هورمون استروژن اتفاق می‌افتد.

در کنار این مسایل آلودگی هوا،‌ استرس، آلاینده‌ها و آلودگی صوتی شدید نیز که همگی در زندگی شهری وجود دارند می‌توانند باعث بروز یائسگی زودرس شوند.

برای تشخیص یائسگی زودرس باید نزد پزشک رفته و پزشک پس از چک کردن علائم و انجام آزمایش‌های هورمونی و چک کردن سطح هورمون آنتی مولرین، استروژن، تحریک فولیکول، تحریک کننده تیروئید و پرولاکتین تشخیص نهایی را می‌دهد.

عفونت واژن

کلام آخر

سعی کنید برای دوران یائسگی آماده باشید و از دمنوش‌های آرامبخش برای کاهش سطح استرس و افزایش آرامش استفاده کنید. همواره با پزشک حاذق در ارتباط باشید و در صورت بروژ هر مشکلی آن را با پزشک در میان بگذارید. از محصولات غذایی طبیعی بدون کود و سم استفاده کنید و مراقب سلامت استخوان‌های خود باشید. با آرزوی به سلامت گذشتن از بحران یائسگی، تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *