هر آنچه باید درباره فیبروم رحم بدانید

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم به غده‌های سفت و متراکمی گفته می‌شود که از سلول‌های عضلات رحم تشکیل می‌شوند و در بیشتر خانم‌هایی که در سنین بارداری قرار دارند به وجود می آید. آمارها نشان می‌دهد 30 تا 70 درصد خانم‌ها در این سنین به این فیبروم رحم(Uterine fibroids) مبتلا می‌شوند. اگر دچار میوما شده یا کنجکاو هستید بیشتر درباره آن بدانید پیشنهاد می‌دهیم ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.

بررسی علل ایجاد فیبروم رحمی

این مهمان‌های ناخوانده  در سنین باروری در رحم زنان جا خوش می‌کنند. فیبروم‌ها معمولا تومورهای خوش خیمی هستند که اندازه آن‌ها از یک لوبیا تا یک خربزه متغیر است. خیلی از آنها بدون اینکه متوجه شده باشید در رحم شما به وجود آمده و خودبخودی از بین می‌روند. برخی عوامل نیز ممکن است در به وجود آمدن Uterine fibroids دست داشته باشند که در ادامه بیان می‌کنیم.

• ژنتیک و وراثت:

عموما اگر مادر سابقه ابتلا به بیماری‌های زنانه مانند فیبروم رحمی را داشته باشد دختران خانواده نیز زیاد هوشیار بوده و همواره مراقب سلامتی خود باشید. هر چند اگر این بیماری به عنوان یک ارث به شما برسد فرار از آن اجتناب ناپذیر بوده ولی درمان پذیر است.

• تغییرات هورمونی:

عدم توازن در وجود هورمون‌ها می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. این عارضه تا قبل از یائسگی امکان بروز دارد اما پس از آن کم کم کاهش می‌یابد. البته اگر کسی پس‌ از یائسگی هم هورمون درمانی کند ممکن است به Uterine fibroids مبتلا شود چرا که وجود فیبروم و هورمون نسبت مستقیم با هم دارند.

کاهش تولید پروژسترون: کمبود این هورمون نسبت به هورمون استروژن می‌تواند باعث بروز فیروم رحم شود.

• اضافه زن:

هرکجا سخن از بیماری‌های مختلف است نام اضافه‌ وزن با تمام قوا می‌درخشد! خوب است بدانید بافت چربی به عنوان غدد درون ریز عمل کرده و گاهی می‌تواند برخی هورمون‌ها را هم تولید کند. در واقع علاوه بر تخمدان‌ها، بافت چربی‌ هم در صورت اضافه وزن هورمون استروژن تولید می‌کند و ممکن است در وجود Uterine fibroids دست داشته‌ باشد.

• مصرف زیاد خوراکی‌های شیرین:

به طور کلی افراط در خوردن مواپ قندی برای دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان خطر ساز است. مواد قندی باعث التهاب شده و این التهاب منجر به تولید Uterine fibroids می‌شود.

• استرس:

هورمونی با نام کورتیزول زمانی که افراد دچار استرس و فشارهای روانی هستند در بدن ترشح می‌شود. کورتیزول باعث افزایش ترشح انسولین و بالا رفتن قند بدن شده و این چرخه باعث اضافه وزن و بافت چربی و تولید هورمون و در نتیجه ایجاد میوما می‌شود. پس لطفاً با استرس به اندام‌های داخلی خود آسیب وارد نکنید. ( همیشه آخرش خوبه، غصه و استرس چرا؟!)

• هورمون درمانی:

زمانی که خانم‌ها در سنین یائسگی هورمون درمانی می‌کنند میزان احتمال ابتلا به میوما افزایش می‌یابد.

انواع فیبروم رحم

• فیبروم های اینترامورال

ابن نوع فیبروم در قسمت داخلی رحم تشکیل شده و عموما بدون علامت و دارای ابعاد بزرگی است. وقتی که تصمیم به نشان دادن خود می‌کند فرد با درد و فشار در ناحیه رحم مواجه می‌شود. خونریزی‌های رحمی نیز علامت دیگر این فیبروم رحمی بزرگ است.

• فیبروم های ساب موکوزال

یکی دیگر از انواع فیروم های رحمی که در بخش داخلی رحم رشد کرده و با خونریزی همراه است فیبروم های ساب موکوزال نام دارند.

• فیبروم های ساب سروزال

این مدل فیبروم‌ها در قسمت داخل رحم در بخش توده‌ای برجسته رشد می‌کنند و با بزرگ شدن سایزشان از خارج رحم هم قابل مشاهده هستند.

علائم فیبروم رحم

نشانه‌های فیبروم رحم بستگی به تعداد و سای آنها و همچنین محل قرارگیری فیبروم‌ها دارد. در صورتی که سایز آنها کوچک باشد ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد اما به صورت کلی موارد زیر از علائم فیبروم رحم هستند که گزارش شده‌اند.

• داشتن قاعدگی‌‌های سنگین، خونریزی‌های شدید در دوران پریود و دفع لخته خون
  • درد مبهم لگنی و اسپاسم عضلات کف لگن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • حس فشار و پربودن در ناحیه شکم و رحم
  • تورم و بزرگ شدن سایز شکم

هریک از عوامل به طور قطعی نشان از فیبروم رحم نیست اما به هرحال باید بررسی شده و پیگیری شوند.

• روش‌های درمان فیبروم رحم

گاهی به طور اتفاقی طی یک آزمایش یا سونوگرافی متوجه وجود فیبروم رحم می‌شوید در حالی که تا قبل از آن هیچ علایمی نداشته و مشکلی برای شما پیش نیامده بود. پس احتمالا در این موارد درمانی هم نیاز نباشد البته این که واقعا نیاز به درمان هست یا خیر را پزشک تعیین می‌کند اما در ادامه روش‌های درمان فیبروم رحم را مرور می‌کنیم.

• دارو درمانی برای رفع علائم

داروهایی برای کاهش اثرات قاعدگی سنگین در دسترس هستند که ممکن است هنگام بروز فیروم تجویز شوند اما هر چه سایز آن بزرگ‌تر باشد احتمالا اثر دارو کمتر خواهد بود. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش خونریزی ناشی از فیبروم تجویز می‌شود. قرص‌های ضد بارداری هم یک روش توقف تخمگذاری، کاهش و قطع خونریزی و دردهای ناشی از فیبروم است.

علاوه بر این پروژسترون خوراکی هم می‌تواند به کاهش قاعدگی‌‌های سنگین کمک کند.  همچنین پروژسترون تزریقی برای درمان پریودهای سنگین موجود است. به طور کلی بیشتر از روش‌های دارویی برای کنترل و درمان فیبروم استفاده می‌شود.  اما روش‌های ریز درمان کلی فیبروم است که در صورت نیاز و طبق نظر پزشک تجویز می‌شود:

_ دارو درمانی در جهت کنترل رشد فیبروم

_دارو درمانی در جهت کاهش اندازه فیبروم

_هایفوتراپی جهت از بین بردن فیبروم ها

_میومکتومی

_هیسترکتومی

• جراحی

عموما جراحی فیبروم رحم انجام نمی‌شود مگر اینکه پزشک لازم ببیند و آن را تجویز کند. این جراحی عمل حساسی است و چرا که فیبروم‌ها نزدیک به بافت رحم بوده و باید با دقت انجام شود که رحم آسیب نبیند.

کلام نهایی

گاهی دختران مجرد و جوان نیز به فیبروم رحم مبتلا می‌شوند در این موارد جای نگرانی‌ نیست چرا که پزشک برای آنکه امکان آسیب به رحم را به صفر برساند جراحی پیشنهاد نداده و سعی می‌کند با کمک دارو مشکل را رفع کند. در هر صورت اگر بنابر تشخیص پزشک حاذق جراحی لازم بود بهتر است با مشورت با چندین پزشک ماهر و هم‌نظر بودن همگی آن را انجام دهید.

سبک زندگی صحیح و ورزش و آرامش اعصاب در کنار تناسب اندام و مراقبت از بدن می‌تواند شما را از بیماری‌های زنانه و خاص دور نگه دارد. در صورت ابتلا صبوری و پیگیری در درمان فراموش نشود.