سلامت جنسی و سلامت مثانه

سلامت مثانه

درباره سلامت جنسی و سلامت مثانه چه می‌دانید؟

سلامت مثانه

سلامت مثانه بر سلامت جنسی افراد تأثیر می‌گذارد. در  واقع مثانه عضو مهمی از بدن است که وجود عواملی می‌تواند سلامت آن را تحت تأثیر قرار دهد. این اتفاق یعنی بیماری های مرتبط با مثانه ر در مردان و هم در زنان می‌تواند اتفاق بیفتد ولی بیشتر در زنان به علت آناتومی مجرای ادارای آنها شایع است. مجرای ادرار زنان کوتاه‌تر و به مقعد نزدیک‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

بیماری‌های مربوط به مثانه

• عفونت دستگاه ادراری

1-وقتی عفونت دستگاه ادراری مثانه را درگیر و التهاب موضعی ایجاد می‌کند به عنوان سیستیت شناخته می‌شود. هرکس ممکن است به دلایلی دچار عفونت ادراری شود. یکی از علت‌های ابتلا به عفونت ادراری عدم رعایت بهداشت است که باعث می‌شود باکتری‌های سیستم گوارشی وارد مجاری ادرار شوند. تغییرات هورمونی یا تغییر در فلور واژن حرکت باکتری‌های مفید به دستگاه ادراری را آسان‌تر می‌کند.  در برخی از افراد عفونت مثانه با رابطه جنسی نیز مرتبط است.

2-زنانی که با عفونت‌های پی‌درپی دستگاه ادراری درگیر هستند باید به پزشک متخصص مراجعه‌ کنند و درباره‌ی روش‌های پیشگیری از عفونت مشورت بگیرند.

3-قبل از شروع آنتی‌بیوتیک‌ها آزمایش‌های لازم را بدهید تا وجود عفونت و نوع آن محرز شود.

• مثانه بیش فعال

1-این مورد وضعیتی است که با فوریت ادراری، تکرر ادرار و شب ادراری همراه است و افراد مبتلا به این مشکل ممکن است با بی‌اختیاری ادرار و نشت ادراری هم دست و پنجه نرم کنند.

2-مثانه بیش فعال می‌تواند اثر مستقیمی روی سلامت جنسی افراد بگذارد. تحقیقات نشان داده است که مثانه بیش فعال هنگام رابطه جنسی می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود. همچنین ممکن است فرد حین مقاربت دچار بی‌اختیاری شده یا برای دفع ادرار مجبور شوند رابطه را متوقف کنند. برای حل این مشکل نیز روش‌های مدیریت مثانه و تمرین‌هایی وجود دارد که به کمک پزشک به بیمار آموزش داده می‌شود.

• سیستیت بینابینی

این مشکل درد مزمن مثانه است که حدود 6 هفته طول می‌کشد و دلیل آن عموما عفونت نیست. علائم آن شامل درد لگن، درد مثانه،‌ تکرر ادرار، کاهش ظرفیت مثانه و درد هنگام رابطه جنسی است. یک نظریه معمول درباره سیستیت بینابینی وجود دارد و آن هم مربوط به مشکلی که در پوشش مثانه است که آن را در برابر تحریک آسیب‌پذیر می‌کند.

1-این بیماری هم در مردان و هم در زنان شایع است و امکان ابتلا به آن وجود دارد و به دنبال آن امکان تجربه کردن مشکلات جنسی هم وجود دارد.

2-درمان شناخته شده‌ای برای درمان این مشکل مثانه وجود ندارد ولی با اصلاح سبک زندگی و تغذیه، تمرینات کف لگن، دارو‌های طبیعی و شیمیایی مسکن، شستشوی مثانه و درمان‌های موضعی می‌توان آن را کنترل کرد.

نکات لازم جهت حفظ سلامت جنسی

• نوشیدن الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی ممنوع! کاهش مصرف این مواد می‌تواند در سلامت جنسی موثر باشند.
  • سیگار و مصرف دخانیات می‌تواند باعث مشکلات جنسی شود پس مصرف آن را به تدریج محدود و قطع کنید.
  • یبوست عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است. از ابتلا به آن جلوگیری کنید تا سلامت جنسی شما افزایش یابد. با مصرف فیبر با خوردن میوه‌ها و سبزیجات و ورزش و فعالیت کافی می‌تواند از یبوست جلوگیری کند.
  • ورزش منظم برای افزایش سلامت جنسی مناسب است.
  • ورزش‌های مرتبط به ماهیچه‌های لگن انجام دهید. در واقع این ورزشها به سلامت جنسی کمک زیادی می‌کنند و می‌توانید آنها را از سایت های معتبر دریافت کرده و تمرین را شروع کنید.
  • با فواصل زمانی کم و هر وقت که نیاز داشتید به دستشویی بروید. دست کم لازم است هر سه یا چهار ساعت به دستشویی رفته و مثانه را تخلیه کنید. لطفاً سعی نکنید بیش از حجم مثانه آن را پر و در نگهداشتن ادرار پافشاری کنید.
  • هنگام ادرار وضعیت راحتی داشته باشید. شل کردن ماهیچه‌های اطراف مثانه می‌تواند به تخیله کامل کمک کند.
  • بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. بهتر است بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا اگر احیانا عوامل بیماری‌زا وارد مثانه شده باشند تخلیه شود.

لباس زیر نخی و گشاد تن کنید.  این کار اجازه ورود و گردش هوا می‌دهد و از مرطوب ماندن مجرای ادرار جلوگیری می‌کند.

مواد غذایی طبیعی تاثیر گذار در سلامت مثانه

• همانطور که اشاره کردیم اصلاح سبک زندگی‌ و تغذیه می‌تواند بر سلامت مثانه و سلامت جنسی تأثیر گذار باشد. هرچند در صورت ابتلا به بیماری لازم است با پزشک مشورت کنید اما مواد غذایی که در ادامه بیان می‌کنیم احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

• سیر

تحقیقاتی مبنی بر تأثیر گذاری سیر به عدم ابتلا به عفونت مجاری ادرار وجود دارد. مطالعات سال 2015 نشان می‌دهد که سیر می‌تواند گونه‌هایی از باکتریهای عفونت‌زا را از بین ببرد. سیر منبع غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است که وجود آن در هرم غذایی هر فرد ضروری است.

• توت‌ها و بری‌ها

کرن بری و آب آن برای سلامت مثانه توصیه می‌شود اما به طور کلی توت‌ها می‌تواند برای کاهش ابتلا به بیماری‌های مثانه تأثیر گذار باشد. زغال اخته،‌ توت فرنگی،‌ تمشک و… منبع غنی از ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌ها است که به رشد باکتری‌ها در مثانه کمک می‌کند. توت‌ها سرشار از آب هستند و به تخلیه کلیه‌ها هم کمک می‌کند.

• سبزیجات

سبزیجاتی مانند بروکلی،  گل کلم و کلم پیچ می‌توانند برای سلامت مثانه فوق‌العاده باشند. منابع غنی ویتامین سی و کلسیم بوده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. این سبزیجات با مواد مغذی که دارند با سلامت کلیه هم در ارتباط بوده و سلامت کلیه روی سلامت مثانه تأثیر گذار است. بالطبع سلامت جنسی هم بت سلامت مثانه اا حد زیادی تامین می‌شود.

کلام آخر

سلامت جنسی و سلامت مثانه دو مورد مرتبط به هم هستند. اگر هر مشکلی سلامت جنسی را به خطر بیندازد ممکن است در نهایت باعث به وجود آمدن اختلال در روابط جنسی با همسر و ناراحتی‌های روحی شود. پس همیشه مراقب سلامت جنسی و سلامت مثانه خود بوده و در صورت بروز هر گونه مشکل غیرمعمولی به پزشک مراجعه کنید.

درمان را جدی گرفته و توصیه‌های معالج خود را اجرا کنید تا سلامتی‌تان را خیلی سریع به دست آورید. از درمان خود سرانه پرهیز کنید و چندین راه درمانی را همزمان انجام ندهید. مطمئن ترین راهکار را انتخاب و در انجام آن مداومت کنید. بیماری‌ها برای درمان نیاز به صبر و حوصله دارند.