کورپوس لوتئوم چیست؟

کورپوس لوتئوم و عوارض آن

شاید این واژه بسیار عجیب و حتی ترسناک به نظر برسد. برخی از افراد ممکن است فکر کنند که این واژه بسیار تخصصی است. اما چیزی که وجود دارد این است که این واژه نام یکی از بیماری های بانوان در دستگاه تناسلی شان می باشد. در واقع کورپوس لوتئوم یک نوع کیست می باشد. اما این که کیست کورپوس لوتئوم چیست و آیا قابل درمان می باشد یا خیر، یکی از مواردی است که باید به آن پرداخته شود. هم چنین این که دلایل به وجود آمدن این کیست چیست، سوال دیگری است که باید به آن پاسخ داده شود. بیماری بسیاری در زنان امروزه شایع شده است. این بیماری ها به ژنتیک و هم چنین سبک زندگی جدید افراد بستگی دارد. امروزه سبک زندگی ها به سمت نادرستی کشیده شده که باعث بیماری های زیادی شده است.

کورپوس لوتئوم

کورپوس لوتئوم چیست؟

در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که کورپوس لوتئوم چیست. در زمان تخمک ‌گذاری، یک تخمک از فیلیکول بزرگ رها خواهد شد. بعد از این آزاد شدن و انجام لقاح، فولیکول مسدود خواهد شد و کورپوس لوتئوم تشکیل می ‌شود. وظیفه ی این کیست، تولید هورمون پروژسترون در زمان ابتدای بارداری می باشد. معمولا این کیست تا هفته ‌های 7 تا 9 باقی خواهد ماند. اما هورمون پروژسترون در رحم در بارداری به این دلیل تولید می شود که از رشد پوشش رحم پشتیبانی کند و به خون و اکسژن آن بهبودیت بخشد. هم چنین این هورمون باعث بزرگ تر شدن رحم و درنتیجه باز شدن جا برای جنین می شود. بعد از آن به مرور بعداز هفته 9 بارداری، حجم کیست کورپوس لوتئوم کم شده و از بین می ‌رود. 

درصورتی که لقاح انجام نشود، زودتر از این زمان کیست متلاشی می ‌شود.این کیست نیز شبیه بسیاری از کسیت های تخمدان می باشد. در برخی از مواقع این کیست نیز با مایع پر می شود و یکی از انواع کیست های فانکشنال در تخمدان می شود.در اکثر اوقات این کیست به مرور زمان و به صورت خود به خود از بین می رود.حدود متلاشی شدن این کیست زیاد طولانی نیست و حدودا بعد از سه دوره قاعدگی متلاشی شده و از بین می رود. در برخی از بانوان این کیست علائمی مانند درد در لگن را دارد. اما در مواقع نادری این کیست قبل از از بین رفتن، متلاشی می شود.این مورد نادر است اما اتفاق می افتد. با این اتفاق خون ریزی اتفاق می افتد. همین خون ریزی ‌ها باعث ایجاد درد شدید و خون ریزی داخلی خواهد شد. کیست‌ کورپوس لوتئوم بزرگ باعث پیچ خوردن تخمدان می ‌شود که تاثیر منفی روی جریان خونی تخمدان خواهد گذاشت.

علائم کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

اما علائم کیست کورپوس لوتئوم چیست؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم. اگر خانمی دچار این کیست شود احتمالا دچار عوارض زیر خواهد شد:

  • درد در لگن
  • سنگینی در زیر شکم
  • در در هنگام رابطه ی جنسی
  • افزایش وزن
  • پریود های دردناک و بیش از حالت نرمال احساس درد داشتن

  • تکرر در ادرار
  • عدم تخلیه ی کامل مثانه

  • خون ریزی غیر طبیعی واژن
  • عدم تخلیه ی کامل روده ها

کیست کورپوس لوتئوم

دلایل ایجاد کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

این که دلایل ایجاد این کیست چیست سوال دیگری است که باید به آن پاسخ دهیم. دلایل عمده ی ایجاد کیست کورپوس لوتئوم به شرح زیر می باشد:

آندومتریوز

زمانی که سلول‌ های آندومتر خارج از رحم رشد کنند، این اختلال ایجاد می ‌شود. بافت‌ های آندومتری به تخمدان وصل خواهد شد و رشد می ‌کند. این اختلال باعث ایجاد کیست های متعددی من جمله این کیست می شود.

بارداری

این کیست اگر در بدن خانم باردار تشکیل شود، به دلیل عدم وجود پریود، ممکن است از بین نرود و متلاشی نشود. در این صورت خانم ها باید تحت معالجه ی پزشک قرار بگیرند.

سابقه ی کیست های قبلی

در بانوانی که قبلا هم به یکی از کیست ‌ها مبتلا شده‌ اند، احتمال بیش تری برای ابتلا به کیست‌ های جدید وجود خواهد داشت. به طور کل، سابقه ی خانوادگی و سابقه ی ژنتیکی در بسیاری از این موارد تاثیر گذار می باشند.

هورمون ها

هورمون ها در بدن نقش بسزایی دارند. این نکته شامل اندام تناسلی نیز می شود. عدم تعادل هورمونی همیشه باعث ایجاد مشکل های زیادی می شود. یکی از این مشکل ها ایجاد این کیست در صورت عدم تعادلشان می باشد. بانوانی که هورمون‌ های بدنشان بدون تعادل ترشح می‌ شوند، معمولا بیش تر از بقیه دچار این مشکل خواهند شد. این اختلال ممکن است باعث ناباروری یا مشکلات بزرگ دیگری شود. به طور کل بهتر است که این بانوان تحت نظر قرار گرفته و این مشکل را به طور اساسی درمان کنند.

کورپوس لوتئوم و عوارض آن

تاثر کیست کورپوس لوتئوم بر پریود چیست؟

همان طور که گفته شد این کیست خطر چندانی ندارد و به طور کلی خود به ود از بین می رود. اما این کیست تاثیری بر چرخه ی قاعدگی نیز دارد. هورمون‌ ها از مهم ترین عواملی هستند که برای تنظیم قاعدگی تاثیر زیادی دارند.هورمون ‌هایی مانند تحریک کننده فولیکول، تاثیر زیادی روی تخمک ‌گذاری دارند. در اصل هورمون‌ ها وظیفه تخمک‌ گذاری وآماده سازی رحم برای لانه سازی را برعهده دارند.این چرخه سه مرحله دارد. کیست کورپوس لوتئوم در مرحله ی سوم پدیدار می شود. این مرحله لوئتال نام دارد. این کیست تولید شده تا هورمون پروژستورن ترشح کند. این کیست به وجود می آید تا رحم را برای لانه گزینی آماده کند. پس از مدتی نیز از بین می رود. 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که کیست کورپوس لوتئوم در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی کند. این کیست خطر جدی ندارد و به طور خود به خود از بین می رود. فقط در صورتی خطرناک است که در زمان نامناسبی بترکد یا در دوران بارداری ایجاد شود. در این حالت باید درمان صورت بگیرد. مخصوصا اگر در دوران بارداری باشد. در اصورت دیدن هرکدام از علائمی که در بالا گفته شد در اولین و ابتدایی ترین مرحله باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد و از انجام دادن درمان های خودسرانه و هم چنین ندید گرفتن این علائم باید خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *