بارداری پس از 35 سالگی چالش ها و سختی ها

بارداری پس از 35 سالگی

همان طور که می دانید بارداری یکی از مهم ترین و پر چالش ترین پدیده ها در زندگی مادران تمام جهان می باشد.

فرآیند تولد کودک، مرحله ای است که در آن هم مادر و هم جنین نیاز به مراقبت ویژه ای دارند تا پس از طی این دوره هم فرزند سالمی متولد شود و هم مادر از سلامت جسمی مناسبی برخوردار باشد.

اما همان طور که توصیه می شود بارداری بهتر است در سنین پایین برای مادر اتفاق بیفتد و سنین بالا می تواند باعث بروز مشکلات و چالش هایی شود.

 اما بارداری پس از سن 35 سالگی چه خطرات و عوارضی را را با خود به همراه دارد؟ آیا این امر پس از 35 سالگی امکان پذیر است؟

در ادامه به بررسی بارداری پس از 35 سالگی و خطرات و عوارض آن بیش تر می پردازیم.

 

خطرات و عوارض بارداری پس از 35 سالگی چیست؟

اگر بالای 35 سال سن دارید و امیدوارید صاحب فرزند شوید، تنها نیستید. زنان زیادی حاملگی را تا دهه ‌ی سوم زندگی و دیرتر به تاخیر می‌ اندازند و صاحب فرزندان سالم می ‌شوند.

البته حاملگی پس از این سن نیاز به مراقبت بیش تری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1- دیرتر اتفاق افتادن حاملگی

یکی از مواردی که در حاملگی های این دوره شایع است، دیرتر اتفاق افتادن بارداری می باشد. تعداد تخمک‌ ها از بدو تولد محدود است. . با نزدیک شدن به اواسط تا اواخر سی سالگی، کمیت و کیفیت تخمک‌ ها کاهش می ‌یابد. هم چنین تخمک های دوران میان سالی دیر تر و سخت تر از دوران جوانی بارور می شوند. 

2- زیاد شدن خطر ابتلا به دیابت 

دیابت بارداری یکی از اتفاقات خطرناک در دوران بارداری می باشد. این دیابت برای مادران باردار در سنین بالاتر بیش تر اتفاق می افتد. کنترل دقیق قند خون از طریق اصلاح رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ضروری است. هم چنین گاهی به مصرف دارو نیز نیاز است. دیابت بارداری خطر زایمان زودرس و فشار خون بالا را به همراه دارد. هم چنین دیابت بارداری برای جنین نیز باعث ایجاد خطراتی می شود که در رشد آن تاثیر می گذارد.

3- زیاد شدن خطر ابتلا به فشار خون بالا در این دوران

فشار خون بالا در حاملگی یک از بیماری هایی است که مادر می تواند با ان درگیر شود. تحقیقات نشان می‌ دهد فشار خون بالا در دوران حاملگی در زنان مسن شایع‌ تر است. اگر به این بیماری در دوران حاملگی دچار شدید حتما به متخصص مراجعه کنید و تحت نظر قرار بگیرید.

بارداری

4- خطر زایمان زودرس

یکی  از مواردی که در بارداری سنین بالا بیش تر اتفاق می افتد، خطر زایمان زودرس می باشد. خطر زایمان زود رس باعث به دنیا آمدن جنین نارس می شود که باید در دستگاه قرار گیرد تا رشد کامل پیدا کند.

5- خطر افزایش ابتلا به سندروم داون در نوزاد

خطر بعضی مشکلات کروموزومی، مانند سندرم داون، در نوزادانی که سن مادرشان بالاتر است افزایش می ‌یابد. البته نمی توان گفت که این مشکل قطعا اتفاق می افتد اما احتمال ابتلا به آن در جنین بالا می رود.

6- افزایش خطر سقط جنین

از دیگر مشکلاتی که مادران باردار در سنین بالا تجربه می کنند، خطر سقط جنین است! این مورد برای مادر بسیار اضطراب زاست. تحقیقات نشان می ‌دهد کاهش کیفیت تخمک‌ ها، در کنار افزایش خطر بیماری‌ های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت، خطر سقط را بالا می‌ برد.برای جلوگیری از این اتفاق مادر در هفته های آخر بارداری تحت مراقبت شدید و بالا قرار می گیرد تا از اتفاق افتادن این پدیده جلوگیری شود. 

7- بالا رفتن احتمال سزارین 

مشخص نیست چرا اما در مادرانی که درسنین بالای 35 باردار می شوند، احتمال سزارین شدن افزایش می یابد. مادر در بالای 35 سال کم تر می تواند به طور طبیعی زایمان کند. البته این امر غیر ممکن نیست! بسیاری از مادران با انجام دادن تمرین ها و ورزش های دوران بارداری توانسته اند که عمل زایمان را به طور طبیعی انجام دهند.

چگونه بارداری راحت تری را در بالای 35 سال تجربه کنیم؟

بارداری وچالش های آن

خطرات و عوارض بارداری در سنین بالا بالاتر گفته شد اما راه حل هایی وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توان این خطرات را کاهش داد. درادامه به بررسی این راه حل ها می پردازیم.

داشتن رژیم غذایی سالم

در حین بارداری، شما به فولیک اسید، کلسیم، آهن، ویتامین دی و سایر مواد مغذی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل نیاز به یک برنامه غذایی خوب و سالم دارید! غذاهایی را در رژیم خود جای دهید که با آن تمام مواد مغذی بدنتان تامین شود.

داشتن معاینه ی منظم قبل از بارداری

معاینات منظم پیش از زایمان به مراقب سلامت شما کمک می ‌کند تا بر سلامت شما و نوزاد تان نظارت کند. هر علامت یا نشانه ‌ای را که باعث نگرانی شما می شود را با مراقب سلامتتان مطرح کنید تا هم او در جریان باشد و هم شما مطمئن شوید.

انجام آزمایش های تشخیص اختلالات

برای تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین پزشک آزمایش هایی را تجویز می کند که باعث سلامت خاطر و امنیت مادر و جنین می شود.

مصرف ویتامین

تمامی زنانی که در سن بارداری هستند باید روزانه ویتامین ‌های مخصوص بارداری حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. مصرف این ویتامین ها در این قدار در اوایل بارداری خطر ابتلا به بیماری نخاع و مغز را در جنین کاهش می دهد.

وزن اضافه کنید

ممکن است قبل از بارداری با وزن اضافه کردن به طور طبیعی مشکل داشته باشید اما باید برای سلامت هر چه بیش تر فرزند خود این کار را انجام دهید! قبل از بارداری سعی کنید که وزن مناسبی داشته باشید و در دوران بارداری از پزشکتان بپرسید که چقدر باید وزن اضافه کنید. وزن اضافه کردن یکی از مواردی است که مادر در دوران بارداری باید به آن توجه ویزه ای داشته باشد.

ورزش کنید

ورزش منظم به شما کمک می‌کند در محدوده ی وزنی سالمی برای بارداری باقی بمانید. شما را قوی ‌تر می ‌کند و استرس را نیز کاهش می‌ دهد.اما این برنامه ی ورزشی باید با هماهنگی پزشک باشد. بنابراین این ورزش یک برنامه ی عادی و روزانه نیست! هم چنین این ورزش به منظور کاهش وزن هم نیست!

بارداری پس از 35 سالگی

کلام پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بارداری یکی از پدیده های مهم می باشد. هم چنین رعایت نکات برای بارداری بهتر در سنین بالاتر می تواند روی سلامت نوزاد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. هم چنین باعث می شود مادر نیز بارداری راحت تر و بهتری را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *