زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

تصمیم گیری درست برای بهترین تجربه زایمان

یکی از چالش های مادران باردار این است که زایمان خود را چگونه انجام دهند. بیش تر مادران نگران نوع زایمان خود هستند. بعضی اعتقاد دارند که زایمان طبیعی بهتر از سزارین است اما بعضی درد کم تر زایمان سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می دهند!

البته چند سالی است که زایمان طبیعی در کشور در صورت توانایی و خوب بودن شرایط مادر و فرزند واجب است و امکان انتخاب بین این دو زایمان وجود ندارد!

اما خب با توجه به شرایط ممکن است به مادر اجازه ی انتخاب بین این دو نوع زایمان داده شود. اما سوالی که مطرح می شود این است که زایمان طبیعی بهتر است یا زایمان سزارین؟ در ادامه به مزایا و معایب هر دو نوع زایمان می پردازیم.

زایمان طبیعی چیست؟

این نوع زایمان بدون عمل جراحی و به صورت فیزیولوژیک صورت میگیرد. این نوع زایمان به صورت طبیعی در بدن انسان صورت می گیرد و نیازی به دخالت بشر ندارد. این فرایند اگرچه با درد زیادی همراه است اما زمانی‌ که سیر طبیعی خود را طی کند، درد آن قابل تحمل خواهد بود. در صورت موفقیت آمیز بودن این زایمان، مادر و فرزند فرآیند رو به بهبود سریع تری را طی می کنند.

سزارین چیست؟

این نوع زایمان با دخالت انسان صورت می گیرد و نیاز به عمل جراحی دارد. در این نوع زایمان مادر یا به صورت کامل بیهوش است و یا از کمر به پایین بی حس است. در این نوع زایمان با پاره کردن شکم مادر صورت می گیرد و کودک از ان خارج می شود و سپس شکم مادر بخیه خورده و ترمیم می شود. در این نوع زایمان روند بهبود طولانی تر و سخت تر است.

زایمان طبیعی بدون درد چیست؟

امروزه از این نوع زایمان طبیعی بیش تر استفاده می شود. یکی از بهترین و پرطرفدار ترین روش های زایمان طبیعی بدون درد بی حسی اپیدورال است. در روش زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال مادر در پایین تنه ی خود هیچ حسی ندارد.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

اما موضوعی که قرار است به ان پرداخته شود این است که زایمان طبیعی مناسب تر است یا زایمان سزارین؟ در ادامه به مزایا و معایب هرکدام می پردازیم.

* مزایای زایمان طبیعی

این روش از نطر اقتصادی به صرفه تر است و هزینه های انجام آن پایین تر است و به همین دلیل اگر این روش برای زایمان صورت گیرد هزینه ها به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند.این روش خطر کم تری را نیز به دنبال دارد .

در این روش آسیب به مادر و کودک هردو کم تر است. به دلیل اینکه به صورت کاملا طبیعی صورت می گیرد و نیازی به جراحی و پاره کردن شکم مادر نیست.

استفاده از داروی بیهوشی در این نوع زایمان وجود ندارد که این نکته باعث می شود عوارض ناشی از ان نیز برای مادر به صفر برسد و این نکته ی بسیار مهمی است.

یکی از مهم‌  ترین مزیت‌ هایی که اغلب افراد با آن آشنا هستند، روند بهبودی سریع پس از آن است. پس از این زایمان مادران ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بیمارستان خواهند ماند در صورتی که برای سزارین ممکن است تا چهار روز در بیمارستان بمانند!

هنگام تولد در این زایمان، نوزاد باکتری ‌های مفید را دریافت کرده و این امر سبب می ‌شود که روده و سیستم ایمنی نوزاد عملکرد بهتری داشته باشد.

* معایب زایمان طبیعی

بعضی از مادران درد زیادی را تحمل می کنند و این باعث می شود که فشار عصبی زیادی به آن ها وارد شود و بعد از زایمان با مشکلاتی نظیر اضطراب و… درگیر شوند.

گاهی کودک در هنگام خارج شدن از رحم به دلیل فشار هایی که به آن وارد می شود دچار کبودی هایی در قسمت سر و بدن خود می شود که پس از مدتی بهبود پیدا می کند.

بعضی از مادران از پس زایمان طبیعی بر نمی آیند و دچار مشکل می شوند و ممکن است در میانه ی راه ناچار به زایمان سزارین شوند.

* مزایای سزارین

در این نوع زایمان مادر به هوش نیست و این یعنی این که دردی را حس نمی کند. حتی اگر از کمر بی حس باشد نیز باز هم دردی را حس نمی کند.

یکی از مهم ‌ترین مزایایی که برای این نوع زایمان می‌ توان در نظر گرفت، پیش ‌بینی تاریخ زایمان است. در واقع می ‌توان با آگاهی از تاریخ زایمان برنامه‌ ریزی کرد.

* معایب سزارین

خطر این نوع زایمان بیش تر از طبیعی است به دلیل این که از مواد بیهوشی و بی حسی به مقدار زیادی استفاده می شود که این مواد عوارض فراوانی دارند.

دوران نقاهت این نوع زایمان همان طور که گفه شد بسیار بیش تر از زایمان طبیعی است و ممکن است گاهی به 4 روز برسد!

هزینه ی این نوع زایمان از طبیعی بیش تر است و این طبیعی است زیرا هم عمل جراحی دراد و هم نیازمند مراقبت های بیش تری پس از زایمان دارد.

 

در این روش به دلیل وجود عمل جراحی مادر و فرزند ممکن است آسیب جسمی بیش تری ببینند. مادر که به دلیل پارگی در قسمت شکم خود درد بسیار زیادتری را تحمل می کند.

احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی در کودکانی که با زایمان سزارین به دنیا آورده می ‌شوند، بیش تر از سایر نوزادان است.

متاسفانه احتمال مرگ در نوزادانی که به صورت سزارین به دنیا می آیند نسبت به نوزادانی که به صورت طبیعی به دنیا می آیند بیش تر است.

کلام آخر

با تمام تکاتی که در بالا گفته شد باز هم باید پزشک متخصص زنان و زایمان تصمیم بگیرد که با توجه به شرایط و بدن مادر و کودک کدام زایمان برای هر دوی آن ها مناسب تر است و به هردوی ان ها اسیب کم تری را وارد می کند. اما به طور کل پزشک نیز تا جایی که بتواند زایمان طبیعی را به دلیل مزیت های بیش تر نسبت به سزارین اولویت قرار می دهد.

به طور کل مزایای زایمان طبیعی همان طور که گفته شد نسبت به زایمان سزارین بیش تر است پس اگر در توان تان بود زایمن طبیعی را نسبت به سزارین ارجحیت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *