هماتوم در بارداری چیست؟ آیا هماتوم در بارداری خطرناک است؟

هماتوم در بارداری

شاید اسم این عارضه ترسناک به نظر برسد و یا فکر کنید که اتفاق افتادن آن برای مادران باردار خطرناک می باشد. اما باید بدانید که این عارضه به خودی خود خطرناک و غیر قابل کنترل نیست. حتی می توان گفت که برای بسیاری از افراد این اتفاق رخ می دهد. هماتوم به پاره شدن رگ های خونی در هرکجای بدن گفته می شود. اما چیزی که این اتفاق را می تواند خطرناک کند مواقعی است که به دلیل بارداری این امر ممکن است کوچک و به طور طبیعی نباشد و باعث اسیب وجراحات شود. اما هماتوم در بارداری چیست؟

ایا این اتفاق در دوران بارداری موجب خطر می شود؟ ایا هماتوم باعث سقط جنین می شود؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

هماتوم در بارداری چیست؟

این عارضه حدود سه درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. هماتوم بارداری یا هماتوم جفتی به زمانی گفته می‌ شود که خون به جای این که در رگ‌ های خونی باشد، در بافت جمع شده است. عارضه ی هماتوم در هر کجای بدن ممکن است اتفاق بیفتد. 

هماتوم بارداری به زمانی گفته می ‌شود که  در آن خون بطور غیر طبیعی بین دیواره رحم و غشای کوریونی تشکیل ‌شود.برای این که بدانید غشای کورنی چیست باید گفت که این غشا خارجی لایه است که کیسه ی آب را از دیواره ی رحم جدا می کند. . در واقع هماتوم وقتی اتفاق می افتد باعث می شود که این جدایی اتفاق افتاده از بین برود. علت این اتفاق هنوز به طور علمی و واضح مشخص نشده است.

دلایل اتفاق افتادن هماتوم در بارداری چیست؟

دلایلی که باعث این جدایی می شود و یا همان هماتوم اتفاق می افتد به شرح زیر است:

  • بالا بودن سن مادر می تواند یکی از دلایل احتمالی باشد. در سن بالای 35 این پدیده شایع تر است.
  • وارد شدن ضربه ی شدید به شکم مادر
  • انعقاد در مادر
  • مصرف بیش از حد برخی از دارو ها نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

  • اختلال در لانه گزینی جنین
  • برخی از موارد و دلایل ناشناخته که می تواند عامل این مشکل باشد.

  • فشار خون بالا در مادر
هماتوم در بارداری

آیا هماتوم از دلایل خون ریزی می باشد؟

در مقاله های دیگر اشاره کردیم که ممکن است در بعضی از بانوان خون ریزی در دوران بارداری نیز اتفاق بیفتد. اما دلایل این خون ریزی می تواند متفاوت باشد. . یکی از شایع ترین دلایل خون ریزی در بارداری در سه ماهه ی اول همین عارضه ی هماتوم می باشد. در بیش تر اوقات بدون نیاز به درمان، اندازه آن کوچک شده و خود به ‌خود برطرف می ‌شود.اما بسیار مهم است که در این دوران، مادر باردار تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

علائم هماتوم چیست؟

اما وجود هماتوم جز خون ریزی می تواند علائم دیگری را نیز شامل شود.شایع ‌ترین علامت هماتوم بارداری، به جز خون ریزی، واژینال و گرفتگی لگن است. البته این خون ریزی نیز می تواند شدید و یا خفیف باشد.

گاهی این خون ریزی می تواند به صورت لکه باشد که گاهی نیز به صورت لخته است.

انواع هماتوم در بارداری کدام است؟

اما هماتوم فقط یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد. هماتوم‌ ها بر اساس محل قرارگیری آن ها بین لایه ‌های بافتی تقسیم بندی می شوند.

در ادامه به بررسی انواع هماتوم در بارداری می پردازیم.

هماتوم از نوع ساب آمنیوتیک:

این نوع هماتوم پیش جفتی در آمنیون و کوریون قرار دارد که بسیار نادر است و در کم تر بارداری اتفاق می افتد.

هماتوم از نوع رترو جفتی:

این نوع هماتوم کاملا در پشت جفت قرار دارد و هیچ تماسی با کیسه آب ندارد و جفت را از دیواره ی رحم جدا می‌ کند.

هماتوم از نوع ساب کوریونیک:

این نوع از هماتوم شایع ترین نوع ان می باشد که بین کوریون و دیواره ی رحم می باشد.

هماتوم

هماتوم در بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

همان طور که در بالاتر گفته شد، هماتوم علائمی دارد. اما این علائم لزوما به دلیل این مشکل نیست! همین طور بعضی از هماتوم ها نیز هیچ نشانه ای ندارند.

بنابراین سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری برای تشخیص هماتوم بسیار مهم است.هماتوم کوریونی در سونوگرافی بصورت یک هلال در مجاورت کیسه آب خود را نشان می‌ دهد.

همان طور که در بالاتر گفته شد، هماتوم علائمی دارد. اما این علائم لزوما به دلیل این مشکل نیست! همین طور بعضی از هماتوم ها نیز هیچ نشانه ای ندارند. بنابراین سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری برای تشخیص هماتوم بسیار مهم است. هماتوم کوریونی در سونوگرافی بصورت یک هلال در مجاورت کیسه آب خود را نشان می‌ دهد. اگر هماتوم کم تر از 20 درصد اندازه کیسه آب باشد، کوچک و اگر بیش از 50 درصد باشد، بزرگ در نظر گرفته می‌ شود.

چه زمانی هماتوم در بارداری خطرناک است؟

هماتوم در حالت عادی خطرناک نیست و در بیش تر اوقات حتی در بارداری نیز به خودی خود یا دفع شده و یا جذب می شود اما بعضی اوقات نیز خطرناک است. در برخی مواقع ممکن است جفت از دیواره رحم جدا شده که در این صورت خطر سقط یا دکولمان یا زایمان زودرس را افزایش می‌ دهد. 

راه های درمان هماتوم چیست؟

اما هماتوم نیز راه حل هایی برای درمان خود دارد. در ادامه به بررسی این راه حل ها می پردازیم.

جذب شدن:

در اکثر اوقات هماتوم جذب می شود. کاهش میزان خون ریزی، برطرف شدن گرفتگی و از بین رفتن لکه بینی‌ ها از علائم جذب هماتوم در بارداری است. مدت زمان مشخصی برای بهبود این عارضه وجود ندارد و برای هر فرد متفاوت است.

اما بطور کلی با افزایش سن بارداری و گذشت هفته‌ ها، اندازه هماتوم بدون هیچ عارضه‌ ای کوچک شده و به مرور بهبود می یابد.

دفع لخته:

گاهی این لخته جذب نمی شود و از بدن مادر در زمان خون ریزی ها دفع می شود.اما چون به طور کل در آن دوره خون ریزی وجود دارد بهتر است که برای مطمئن شدن از دفع آن سونوگرافی انجام شود.

دارو و درمان:

این مشکل ممکن است نیاز به درمان داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

هماتوم در بارداری

عوارض هماتوم چیست؟

هماتوم عوارضی را نیز شامل می شود که به شرح زیر است:

سخن پایانی

در پایان باید گفت که بارداری و فرآنید ان سختی ها و مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. در صورت هر مشکلی مادر باید به پزشک مراجعه کند.

بنابراین هیچ علائم ناشناخته ای را در دوران بارداری ست  کم نگیرید و به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. هم چنین از درمان های خانگی نیز به شدت دوری کنید. 

درمان های خانگی توسط افراد ناآگاه تجویز می شوند و می توانند مشکلات جبران ناپذیری را با خود به ارمغان بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *