سرطان رحم

رحم یکی از اعضای اصلی و حیاتی بدن هر زنی است‌. در واقع تمام زنانی که  به رشد و تولد یک انسان جدید از وجود خود علاقه‌مند هستند باید از رحم سالمی برخوردار باشند. رحم همان‌قدر که عضو مهمی است و همان‌قدر هم در معرض ابتلا به بیماری‌های مانند سرطان قرار دارد. در ادامه بیشتر درباره سرطانِ رحم، دلایل ابتلا و علائم آن می‌خوانیم پس تا آخر مطلب همراه ما باشید.

سرطانِ رحم چیست؟

بیایید ابتدا کمی درباره آناتومی رحم صحبت کنیم. رحم را به شکل یک گلابی تو خالی البته وارونه می‌بینند. این عضو بخش مهمی از دستگاه تناسلی زنانه از که در پایین شکم قرار دارد و توسط دهانه رحم به واژن متصل است. در طرفین رحم تخمدان‌‌ها مستقر هستند که حاوی تخمک بوده و به وسیله لوله فالوپ به رحم وصل شده‌اند.

رحم دولایه است و آن دولایه به نام‌های میومتر و آندومتر شناخته می‌شوند. میومتر لایه بیرونی و ماهیچه‌ای رحم است و لایه اندومتر بخش داخلی رحم را تشکیل می‌دهد. سرطانِ رحم وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های دهانه رحم به طور غیرعادی رشد کنند و تکثیر شوند.

در حال حاضر سرطانِ رحم جزو بیماریهایی است که می‌توان از آن پیشگیری کرد و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود احتمالا قابل درمان است. آزمایشات رایج پاپ اسمیر، واکسن های HPV و آزمایش HPV  پیشگیری از سرطانِ دهانه رحم را آسان کرده‌اند.

• سرطان پیشرفته دهانه رحم

اگر سرطان از دهانه رحم به بخش دیگری از بدن رفته و گسترش یابد و در واقع متاستاز کند به این حالت سرطان پیشرفته دهانه رحم می‌گویند. شایع‌ترین اعضا برای انتشار سرطان دهانه رحم غده‌های لنفاوی، کبد، ریه و استخوان‌ها است و می‌تواند علائمی مانند دردهای شدید، استفراغ و خستگی مفرط داشته باشد.

بررسی‌ انواع سرطانِ رحم

• سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی

شایع‌ترین نوع سرطان رحم است و حدود هفت مورد از هر دو مورد از این نوع سرطان هستند. سلول سنگفرشی در واقعی سلولی صاف و نازک است که حالت پوست مانند داشته و دهانه رحم را می‌پوشاند. این سرطان در بخشی که دهانه رحم به کانال رحم متصل شده ایجاد می‌شود.

• آدنوکارسینوم

این نوع سرطان کمتر از سلول‌های سنگفرشی است. حدود دو درصد از سرطان‌های مربوط به رحم از این نوع است. آدنوکارسیوم دهانه رحم از سلول‌های داخل کانال رحم شروع می‌شود. این سلول‌ها مخاط تولید کرده و دهانه رحم، رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ را بوسیله همین مخاط از میکروب و عوامل بیماری‌زا حفظ می‌کند. بخش “آدنو” به غدد اشاره داشته و بخش “کارسینوم” به سرطان در سلولهایی که بافت‌ها را پوشانده است اشاره می‌کند.

• کارسینوم ادنواسکواموس

حدود 5 یا 6 مورد از هر 100 مورد سرطان دهانه رحم از این نوع است. کارسینوم ادنواسکواموس شامل سلول‌های سرطانی از سرطان سنگفرشی دهانه رحم و آدنوکارسینوم برخی از سلول‌های سنگفرشی و سلول‌های غده‌ای است.

• لنفوم و سارکوم

این سرطان نسبت به انواع‌ دیگر کم‌تر رایج هستند و در دهانه رحم رخ می‌دهند. این نوع سرطان به روشی متفاوت درمان می‌شود.

• سارکوم رحمی

در مواردی نادر ممکن است سلول‌های سرطانی در عضلات دربرگیرنده رحم رشد کنند که این نوع سرطان سارکوم رحمی نامیده می‌شود.

علائم سرطان رحم

سرطان اولیه دهانه رحم و تغییر سلول‌ها علائم خاصی ندارد و معمولا بی هیچ علامتی است. برای همین انجام روش‌های پیشگیری و غربالگری رحم به صورت مرتب توصیه می‌شود. اما در ادامه شایع‌ترین علائم سرطان دهانه رحم را مرور می‌کنیم.

• خونریزی غیر‌معمول و کنترل نشدنی واژینال

شایع‌ترین علامت سرطان دهانه رحم خونریزی زیاد از واژن در دورانی غیر از دوران پریود است.

• درد یا ناراحتی هنگام رابطه جنسی

بسیاری از زنان این مشکل را دارند و نمیتوان هر دردی را به سرطان تعمیم داد اما در هر صورت اگر این مشکل آزار دهنده و شدید است بهتر است با پزشک مشورت کنید.

• ترشحات واژن

ترشحات بدبوی واژن نیز ممکن است نشانه سرطان نباشد اما اگر ادامه‌دار و غیرقابل کنترل شد لازم است حتما اقدامات پزشکی انجام شود.

• درد در ناحیه استخوان‌های لگن

دردهای مبهم لگنی، اسپاسم شدید عضلات و درد استخوان عانه باید بررسی شود تا از سلامت این بخش مطمئن شوید. به هرحال درد نشانه وجود مشکلی است و نباید نادیده گرفته شود.

درصورتی که هر یک از علائم بالا را به طور غیر معمولی تجربه می‌کنید لطفاً سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که امکان ابتلا به سرطان رحم را بیشتر می‌کنند

• ویروس HPV

عامل اصلی سرطان رحم این ویروس است و برای در امان ماندن پ درمان آن واکسن‌هایی در دسترس هستند که بهتر است بعد از مشورت و تحقیق کامل از فواید و عوارض آن در صورت نیاز واکسن را تزریق کنید.

• سیگار

دخانیات خطر ابتلا به این بیماری را افزایش داده و درمان سلولهای سرطانی را سخت می‌کند و عدم مصرف دخانیات می‌تواند یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به سرطان باشد‌.

• سن

طبق مطالعات این سرطان در زنان کمتر از 45 سال شایع‌تر است و بیش از نیمی از زنانی که در بریتانیا سرطان در آنها تشخیص داده می‌شود زیر 45 سال هستند.

• عفونت‌های مقاربتی

زنانی که علاوه بر اچ‌پی‌وی به سایر عفونت‌های مقاربتی مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

• قرص‌های هورمونی

از هر ده فرد مبتلا، یک مورد از آنها به دلیل استفاده از قرص‌های ضد بارداری است. مصرف بیشتر از پنج سال این قرص‌ها می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و به محض توقف مصرف خطر را از فرد دور کند.

• بارداری و زایمان

بارداری‌های پشت سرهم در سنین پایین ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و علت این امر هنوز مشخص نیست.

• وراثت

گاهی ممکن است بر اثر ابتلای مادر یا خواهر فرد به این نوع سرطان خود شخص نیست در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار داشته باشد برای جلوگیری از این امر لازم است همواره اقدامات پیشگیرانه مانند آزمایش و چکاپ سالانه انجام دهد.

سرطان رحم از بیماری‌های درمان پذیر در سراسر جهان است و زنان زیادی به آن مبتلا می‌شوند. فقط کافیست امیدوار و پیگیر برای درمان باشید و از اصلاح سبک زندگی‌ غافل نشوید. بسیاری از سرطان‌ها ریشه در سبک زندگی‌ غلط افراد دارند پس همیشه هوای سلامتی خود را داشته باشید.