سرطان تخمدان را بهتر بشناسید

هر آنچه باید در مورد سرطان تخمدان بدانید

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان

هنگامی که سلول‌های بدن در اثر عوامل مختلف دچار اختلال و رشد غیر طبیعی می‌شوند و ایجاد تومور  می‌کنند و یکی از ارگان‌های بدن را از کار انداخته یا آن را بیمار می‌کنند در واقع آن را دچار سرطان کرده‌اند. سرطان ممکن است در بخش‌های مختلفی از بدن ظاهر شود اما یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان بعد از پستان می‌تواند سرطان تخمدان باشد. سرطان رحم را جدی گرفته و علائم آن را بشناسید. راه‌های درمان را جدی گرفته و روش‌های تشخیص آن را بشناسید‌. اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی سرطان رحم بدانید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این راه همراه ما باشید.

معرفی تخمدان و سرطان‌ تخمدان

غدد تولید مثل زنانه را تخمدان می‌گویند. هر خانم دو تخمدان دارد که در بخش انتهایی‌ شکم و بالای رحم قرار گرفته و وظایف مهمی را بر عهده دارند. تخمدان‌ها توسط لوله‌‌های فالوپ به رحم متصل هستند و اینگونه با رحم ارتباط دارند.

تخمدان‌ها سه وظیفه مهم ترشح هورمون، حفاظت از تخمک‌ها و آزاد کردن تخمک برای باروری را برعهده دارند و اختلال در هریک باعث بهم خوردن سلامتی بدن می‌شود. تخمدان‌ها یکی از اعضایی هستند که همیشه در معرض رشد کیست‌های ریز و درشت و ساده و خطرناک هستند.

گاهی ممکن است این کیست‌ها رشد کرده و به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند و عملکرد آن را با مشکل مواجه کنند. گاهی این سلول‌ها آسیب شدیدی وارد نمی‌کنند و در واقع خوش‌خیم هستند و گاهی ممکن است به بافت‌های مجاور حمله کرده و به آن‌ها هم آسیب برسانند و در این صورت احتمالا سلول‌های مهاجمی‌اند که بدخیم هستند.

اولین‌ علامت سرطان تخمدان و دیگر علائم آن

تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه سخت است زیرا علائم آن اختصاصی و ظاهری نیست که فوری قابل فهم باشد. اما به طور کلی مشکلات بی دلیل در ناحیه شکمی مانند دردهای مبهم، ورم بیش از اندازه و تداوم درد بیش از 2 هفته نیاز به پیگیری و درمان از سمت پزشک دارد پس اگر به این حالت دچار هستید لطفاً به پزشک مراجعه کنید. از یک طرف تشخیص سریع سرطان تخمدان کمی سخت است چرا که تخمدان‌ها در نواحی عمیق شکم واقع شده و اندازه آنها کوچک است پس معاینه آنها توسط پزشک ممکن است کمی سخت باشد. در ادامه علائم اولیه این بیماری را باهم مرور می‌کنیم.

• نفخ

• درد یا اسپاسم لگن و حتی شکم

• کاهش اشتها

• اختلالات گوارشی یا ناراحتی معده

• تکرر ادرار و احساس نیاز به دفع فوری

• فشار و درد مبهم در قسمت پایینی کمر یا لگن

• خستگی بی‌دلیل

• درد کمر بی‌دلیل و شدید

• یبوست و اختلال در دفع

• افزایش حجم شکم و ورم

• درد شکم و تخمدان هنگام رابطه جنسی

• تغییر و اختلال در قاعدگی

• کاهش وزن بی‌دلیل

هر چند این علایم ممکن شبیه علائم ده‌ها بیماری دیگر باشد اما اگر چند علامت باهم به صورت ناگهانی رخ داده و بدن شما به طور عجیبی دیگر مانند سابق سرحال نیست حتماً به پزشک مراجعه کنید مخصوصا اگر اختلال در دوره ماهیانه شما پیش آمده است و دردهای شکمی و ورم شکم دارید حتما موضوع را جدی بگیرید.

اگر این علایم را داشتید و نسبت به درمان‌های معمول و اولیه هیچ واکنشی نداده و درد تسکین پیدا نکرد و علامت رفع نشد، اگر بیش از 2 هفته طول کشید و چندبار در ماه رخ می‌داد حتما به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

هر آنچه باید در مورد سرطان تخمدان بدانید

روش‌های تشخیص سرطان تخمدان

روش‌های متفاوتی برای تشخیص سرطان تخمدان وجود دارد که در ادامه به طور کلی هر یک را بررسی می‌کنیم.

• آزمایش خون

ممکن است پزشک برای بررسی‌ عملکرد کلیه ارگان‌های بدن و مشاهده سلامت فاکتورهای خونی آزمایش خون بنویسد و فاکتورهایی که ممکن است نشانه وجود سرطان در باشد را بررسی کند. مثلاً آزمایش آنتی ژن سرطانی می‌تواند پروتئینی که اغلب در سطح سلول‌های سرطانی یافت می‌شود را تشخیص دهد. البته این آزمایش‌‌ها علائم قطعی سرطان نیستند اما ممکن است سرنخ‌هایی را به پزشک برای درمان و تشخیص بهتر بدهد.

• معاینه لگن

ممکن است این مرحله کمی ترسناک به نظر برسد اما گاهی پزشک برای تشخیص بهتر لازم می‌داند لگن را معاینه‌ کند. در این حالت با کمک انگشتان دست بخش‌های داخلی لگن و واژن را لمس کرده و به صورت بصری نیز معاینه‌ای سطحی انجام می‌دهد تا به تکمیل مراحل تشخیص کمک کند‌. سعی کنید خونسرد باشید و عضلات لگن را سفت نکنید. این کار فقط برای تشخیص بهتر بیماری انجام می‌پذیرد.

• تست‌های تصویر برداری:

انواع‌ سونوگرافی تشخیصی، سیتی اسکن شکم و لگن می‌توان به سایز و اندازه دقیق تخمدان‌ها، بررسی‌ شکل و ساختار آنها رسید و در صورت مشاهده‌ اشکالی با کمک دیگر راه‌های تشخیصی تخصصی‌تر درمان را شروع کرد. حتما به مراکز معتبر تصویر بردارید مراجعه کنید و تمام نکات قبل از تصویر برداری مانند پر با خالی بدون مثانه و ناشتا بودن یا نبودن را و… را رعایت کنید.

• نمونه برداری:

پس از انجام تشخیص‌های اولیه در این مرحله با کمک سوزن بیوپسی از سلول‌ها یا مایع درون تخمدان نمونه برداری می‌شود تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. این مرحله چندان سخت نیست و درد آن به کمک مسکن قابل کنترل است.

عفونت واژن

5 روش اصلی درمان سرطان تخمدان

امید است که هیچکس در جهان به هیچ نوع سرطانی مبتلا نشود. در ادامه درباره 5 روش اصلی درمان سرطان تخمدان به اختصار صحبت می‌کنیم.

1-جراحی

عمل جراحی بستگی به نوع و میزان گسترش سرطان دارد و اگر زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. جراحی  به چند صورت  انجام می‌شود که در ادامه آنها را برایتان بیان کرده‌ایم.

• جراحی برداشتن یک تخمدان

• جراحی برداشتن دو تخمدان

• جراحی برداشتن هر دو تخمدان و رحم

• جراحی برای سرطان پیشرفته

2-شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که در آن به کمک دارو سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. شیمی درمانی به صورت وریدی، خوراکی یا تزریق به حفره شکمی انجام می‌شود.

3-هورمون درمانی

هورمون درمانی می‌تواند یک راهکار عالی برای انواع سلول‌های سرطانی با رشد کند باشد. چرا که برخی از سلول‌های سرطانی تخمدان از استروژن برای رشد خود کمک می‌گیرند پس قطع کردن آن می‌تواند در کنترل سرطان موثر باشد.

4-پرتو درمانی

پرتو درمانی برای سرطان تخمدانی که به لگن و دیگر اندام‌ها متاستاز کرده است استفاده می‌شود. رادیو تراپی با کمک اشعه ایکس و انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

5-درمان تسکینی

این درمان را می‌توان در عرض سایر درمان‌ها انجام داد و هدف آن تسکین درد و سایر علایم بیماری است. هنگامی که از درمان و مراقبت تسکینی استفاده می‌شود بیمار حال بهتری داشته‌ و آرام‌تر است در نتیجه روند درمان سرطان تخمدان با پیشرفت روبرو می‌شود.

کلام آخر

مراقبت از لازمه زندگی سلام و سلامتی است. حتما تغذیه صحیح داشته و تا می‌توانید محصولات ارگانیک استفاده کنید. چکاپ سالیانه زنان را فراموش نکرده‌ و هرگز دارو‌های هورمونی و مضر را خودسرانه مصرف نکنید.