علت لکه بینی در بارداری ؟ آیا لکه بینی در بارداری طبیعی است؟

لکه بینی در بارداری چیست؟

بارداری امروزه به یکی از مهم ترین مسائل برای مادران تبدیل شده است. تمام اتفاقات در دوران بارداری برای مادران و مهم و حائز اهمیت است. بعضی موارد اتفاقاتی رخ می دهد که می تواند مادر را نگران کند. یکی از مواردی که مشاهده ی آن در دوران بارداری برای مادران اتفاقی ترسناک می باشد، دیدن لکه بینی می باشد. لکه بینی می تواند باعث ترس مادر و تصور آسیب دیدن جنین شود. در ادامه به بررسی این مورد و دلایل آن می پردازیم.

لکه بینی در دوران بارداری چیست؟

در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که به چه پدیده ای در دوران بارداری دقیقا لکه بینی گفته می شود. لکه‌ بینی به زمانی گفته می ‌شود که چند قطره خون صورتی، قرمز یا قهوه‌ ای تیره را روی لباس زیر خود مشاهده کنید. این خون ریزی اصلا به حدی نیست که حتی نیاز به استفاده از پد و.. داشته باشد. این مقدار از لکه بینی اصلا خطرناک نیست و اگر میزان آن بیش تر از این حد شود و به حدی شود که استفاده از پد لازم شود باید سریعا به دکتر متخصص و بیمارستان مراجعه شود.

تفاوت بین خون ریزی و لکه بینی چیست؟

همان طور که پیش تر گفته شد در خون ریزی مقدار زیادی خون از مادر دفع می شود و بر خلاف لکه بینی امری نسبتا خطرناک برای مادر به حساب می آید. در هنگام خون ریزی استفاده از پد امری واجب است. اما لکه بینی به صورت چند قطره خون ظاهر می شود که اصلا نیازی به پد نیست. این دو پدیده در هر زمان از بارداری و قبل از ان می تواند صورت گیرد.

لکه بینی در بارداری چیست؟

لکه بینی در هر زمان از بارداری چگونه است و به چه دلیل است؟

در بالاتر نیز گفته شد که لکه بینی در هر زمان از بارداری می تواند رخ دهد. در ادامه به این مسئله می پردازیم.

سه ماهه ی اول بارداری

در سه ماهه ی اول بارداری 15 تا 20 درصد زنان باردار با پدیده ی لکه بینی مواجه می شوند. اما این به معنای قطعی سقط جنین نمی باشد. لکه بینی در سه ماهه ی اول به دلایل زیر می باشد:

  • دلایل ژنتیکی
  • حاملگی خارج از رحم
  • خون ریزی برای لانه گزینی
  • در مواردی نیز می تواند علائم سقط جنین باشد

سه ماهه ی دوم بارداری

لکه بینی در سه ماهه ی دوم بارداری نیز ممکن است اتفاق بیفتد. لکه بینی در سه ماهه ی دوم بارداری نیز ملا به معنای سقط جنین نمی باشد. دلایل لکه بینی در سه ماهه ی دوم بارداری به صورت زیر می باشد:

  • داشتن رابطه ی جنسی در بارداری که باعث تحریک دهانه رحم می شود

  • معاینه ی دهانه ی رحم
  • افزایش تعداد رگ های خونی که به دلیل پولیپ می باشد. پولیپ رشد بی ضرر دهانه رحم می باشد

اما ممکن است این خون ریزی شدید باشد و در صورت شدید بودن چون به علت مواردی مانند جفت سر راهی، زایمان زودرس و یا سقط جنین می باشد، باید سریعا به اورژانس مراجعه شود.

سه ماهه ی سوم بارداری

در سه ماهه ی سوم بارداری نیز ممکن است به دلایل زیر لکه بینی رخ دهد که جای نگرانی نیست:

  • رابطه ی جنسی در اواخر بارداری
  • معاینه ی دهانه ی رحم که در پایان بارداری بیش تر صورت می گیرد

اما اگر خون ریزی به صورت شدید باشد خطرناک است و باید سریعا به اورژانس مراجعه شود. خطرناک بودن آن نیز به این دلیل است که این خون ریزی به دلایل زیر می باشد:

  1. جدا شدن جفت
  2. جفت سر راهی

خون ریزی باعث ایجاد چه مشکلاتی در بارداری می شود؟

اما اگر لکه بینی به خون ریزی تبدیل شود این مشکل باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟ در ادامه به بیان مشکلات ناشی از خون ریزی در بارداری بانوان می پردازیم:

  • زایمان زودرس
  • جفت سر راهی
  • حاملگی خارج از رحم
  • بارداری مولار
  • جدا شدن جفت
  • پاره شدن رحم

شایان ذکر است که در صورت رویت هرگونه خون ریزی شدید در دوران بارداری باید به پزشک و بیمارستان مراجعه شود. زیرا همان طور که گفته شد خون ریزی می تواند به دلایل خطرناکی باشد که برای مادر و جنین شرایط خوبی نیست!

در صورت رویت لکه بینی چه اقداماتی باید انجام شود؟

اقداماتی وجود دارد که در صورت وجود لکه بینی باید انجام شود. پس از رویت لکه بینی مادر در ابتدا باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کند و از فاجعه انگاری پرهیز کند. استرس بالا نیز می تواند برای جنین و مادر خطرناک باشد. سپس مادر باید دائما وضعیت خود را چک کند و از حرکت زیاد پرهیز کند. بعد از ان با پزشک خود تماس بگیرد یا در صورت شدید شدن لکه بینی سریعا به بیمارستان مراجعه کند.

لکه بینی در بارداری

راه حل درمان لکه بینی چیست؟

اگر لکه بینی در دوران بارداری مادر رویت شد و بعد از چک اپ مشخص شد که خطرناک نیست، اقداماتی هست که در ادامه ی بارداری مادر بهتر است انجام گیرد:

  1. در هنگام دیدن لکه به هیچ عنوان از تامپون و.. استفاده نشود. در صورت لزوم از پد ها استفاده شود.

  2. از رابطه ی جنسی تا حد امکان تا اخر بارداری پرهیز شود.
  3. مدتی را تا بهبود اوضاع به طور کامل استراحت کنید.

  4. از فشار کاری و زندگی کم کنید و مدت بیش تری را استراحت کنید.
  5. از دوش گرفتن های طولانی و مکرر خودداری کنید.

در صورت وجود هرگونه نشانه های شدید تر نیز سریعا باید به پزشک خود اطلاع دهید و به بیمارستان مراجعه کنید.

لکه بینی در دوران بارداری

در چه صورت لکه بینی خطرناک است؟

همان طور که گفته شد لکه بینی به تنهایی امری خطرناک نیست. اما اگر با نشانه هایی نظیر درد زیر شکم، درد لگن، درد مقعد و ترشح آبکی همراه با لکه بینی همراه شود می تواند خطرناک باشد. به طور کل لکه بینی در هفته ی 6 و 7 بارداری بیش تر رخ می دهد.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در صورت وجود لکه در دوران بارداری در ابتدا باید خونسردی حفظ شود. اما این به معنا نیست که این نشانه ها پشت گوش انداخته شود و بررسی نشود. زیرا ممکن است مشکلات و اسیب های غیر قابل جبران برای مادر و فرزند رخ دهد. بنابراین مادر باید با حفظ خونسردی به پزشک مراجعه و این مشکل را پیگیری کند تا از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *