آیا آرایش برای بارداری مضر است؟ عوارض آرایش در بارداری

میکاپ در بارداری

امروزه میک آپ و ارایش برای بیش تر زنان در جهان مسئله ای مهم و حتی روزانه تبدیل شده است. شاید به این اندازه مهم شدن این مسئله تاحدودی اسیب زا شده باشد و باعث ایجاد مشکلاتی شده باشد اما امروزه با تمام این مسائل، آرایش و زیبایی به امری مهم و قابل توجه در سراسر دنیا تبدیل شده است! این مسئله در ایران نیز بسیار قابل توجه است و درمورد بانوان نمی توان آن را نادیده گرفت! آرایش کردن در دوران بارداری ممکن است باعث چه مشکلاتی شود؟ آیا آرایش کردن در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا آرایش در بارداری مضر است؟

چیزی که وجود دارد این است که به طور کل استفاده از مواد شیمیایی مخصوصا در دوران بارداری  و سه ماهه ی اول آن مضر است و استفاده از آن توضیه نمی شود. دلیل این  توصیه  این است که بدن جنین در سه ماهه ی اول تشکیل می شود و در مواد آرایشی شیمیایی موادی مانند ترکیباتی مانند پارابن، فتالات، سرب، جیوه، ترتینوئین و هیدروکینون وجود دارد که می تواند اثرات جانبی جدی روی ذهن و جسم جنین داشته باشد. پس بهتر است در سه ماهه ی اول بارداری وسایل و لوازم آرایشی به طور کل کنار گذاشته شود.

عوارض آرایش در دوران بارداری کدام است؟

اما همان طور که گفته شد مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری عوارضی ممکن است داشته باشد و باید دانست که این عوارض قطعی نیست و ممکن است باعث مشکل نشود اما ممکن است در مواردی نیز باعث ایجاد مشکل شود. در ادامه به بررسی عوارض آرایش و میک آپ در دوران بارداری می پردازیم.

آرایش در بارداری

آسیب به کلیه و مغز جنین:

شاید این تیتر باعث ترس زیاد و ناگهانی برای مادران بارداری باشد که اکنون با این مطلب مواجه شده اند! اما باید گفت که نگران نباشید این مشکل در صورتی احتمال رخ دادن آن بالا می رود که مواد آرایشی دارای سرب باشد. سرب یک ماده سمی و خطرناک است که در فرمولاسیون بسیاری از رژ لب ها به کار می‌ رود. به غیر از رژ لب در موارد دیگر مانند ریمل و… نیز ممکن است از سرب استفاده شود.سرب نه تنها برای مادران باردار بلکه برای هیچ کدام از بانوان مناسب نیست. هیچ مقدار سربی در خون برای انسان مجاز نیست و هر مقداری سرب می تواند برای انسان خطرناک باشد. بنابراین وجود سری در خون مادر به دلیل استفاده از لوازم آرایشی هم می تواند برای مادر خطرناک باشد و هم چنین جنین. در مواردی مقدار زیاد سرب می تواند باعث سقط جنین و از بین رفتن آن شود. موارد و مشکلات مغزی کلیوی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

اما در کنار تمام این موارد باید گفت که امروزه در برند های لوازم آرایشی معتبر استفاده از این فلز مخرب تقریبا به صفر رسیده است. بنابراین با تهیه ی لوازم آرایشی از برندهای معتبر می توان از این خطر تا حدود زیادی دوری کرد.

کاهش ضریب هوشی جنین:

این اتفاق نیز به دلیل وجود ماده ی دیگری در لوازم آرایشی اتفاق می افتد. این ماده فتالات می باشد. فتالات یک ماده شیمیایی است که بیش تر در محصولاتی مانند رژ لب ، اسپری مو و لاک ناخن به کار می‌ رود.این ماده بر روی هورمون های جفت گیری تاثیر منفی دارد و می تواند به جنین آسیب وارد کند. قرار گرفتن جنین در معرض فتالات می تواند تا حدود زیادی ضریب هوشی جنین را کاهش دهد.

نقص مادرزادی:

نقص مادرزادی می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. دلایل ژنتیکی و… از جمله دلایل آن می باشد. اما یکی از موادی که می تواند برای جنین خطرناک باشد رتینوال است! رتینول یک ماده ی درمانی و احیا کننده است. امروزه رتینول طرفداران زیادی دارد. رتینول حالتی از ویتامین آ می باشد. رتینول در رژ لب‌ ها و کرم‌ های ضد پیری به کار می‌ رود. مصرف بیش از حد رتینول در بارداری ممکن است باعث نقص شکلی در جنین، ایجاد نقایص مادرزادی و حتی سقط شود! 

پایین بودن وزن جدید هنگام تولد:

ماده ی پارابن که در سایه های چشم وجود دارد و باعث روغنی بودن سایه چشم می شود از مواردی است که باعث کاهش وزن کودک و اختلالات رشد در آن می شود. شاید با خود فکر کنید که سایه چگونه ممکن است تاثیر گذار باشد اما در جواب این سوال باید گفت که هرماده ای که با انسان تماس داشته باشد اثرات خود را بر جای می گذارد.

 

آرایش در دوران بارداری

آسیب به سیستم عصبی:

در ریمل ها برای درخشانی بیش تر از پودر آلمینیوم استفاده می شود. این پودر جذب شده و باعث آسیب به سیستم عصبی می شود.

سقط جنین:

فرمالدهید ماده‌ ای مضر است که در ساخت لاک ناخن و بعضی از محصولات مربوط به مو مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده نه تنها برای مادران باردار خطرناک است بلکه برای همه ی بانوان ماده ی مضری است! این ماده نیز از طریق پوست جذب می شود و باعث سقط می شود. بنابراین از مصرف لوازم آرایش دارای فرمالدهید خودداری کنید.

چگونه عوارض مصرف لوازم آرایش را در بارداری کاهش دهیم؟

در ابتدا همان طور که گفته شد بهتر است تا جایی که ممکن است از مصرف لوازم آرایش خودداری شود. اما اگر به هردلیلی از آن استافده شد برای کاهش عوارض استفاده از این مواد بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  1. در سه ماه اول بارداری از آرایش کردن جدا دوری کنید. در بالاتر نیز گفته شد این سه ماه، سه ماه طلایی و تشکیل شدن جنین است.
  2. از برندهای معتبر آرایشی استفاده کنید و از مصرف لوزم آرایشی با کیفیت پایین و بدون لیبل های استاندارد دوری کنید.
  3. اطلاعات مواد به کار رفته داخل لوازم آرایشی را مطالعه کنید و از وسایلی که دارای پارابن، فالدهید و سرب هستند دوری کنید.
  4. تا می توانید از محصولات بر پایه ی گیاهی استفاده کنید. این مواد سالم تر و ارگانیک هستند در نتیجه ضرر کم تری دارند.
  5. روتین پوستی داشته باشید و در صورت توان آن را جایگزین آرایش کردن کنید.
  6. اگر میک آپ روزانه دارید، آن را سبک کنید و از استفاده ی زیاد لوازم آرایش دوری کنید.

سخن پایانی

در پایان باید گفت که استفاده از لوازم آرایشی خیلی خطرناک نیست اما برای داشتن یک نوزاد سالم تر بهتر است از بعضی مواردی که می توان در دوران بارداری از آن چشم پوشی کرد دوری نکنیم.یکی از این موارد آرایش کردن می باشد که می توان در آن دوران از آن چشم پوشی کرد. هم چنین مصرف گاها آن هیچ مشکلی نداشته و می توان استفاده نمد اما در همه ی این موارد از برندهای معتبر استفاده کنید تا به خودتان و جنین آسیبی نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *