کوچک کردن سینه مردان

ژنیکوماستی عارضه ای است که  در مردان وجود دارد و موجب بزرگ شدن بافت سینه می شود، این عارضه ممکن است در یک پستان و گاهی در هر دو پستان اتفاق بی افتد.

علت اصلی ایجاد  کوچک کردن سینه مردان در مردان اختلال در سیستم غدد درون ریز است به گونه ای که نسبت استروژن به تستسترون بیشتر می شود.

این امر معمولا در سه گروه سنی نوزادان و جوانان در سنین بلوغ و افراد مسن اتفاق می افتد که اگر در هر کدام از این گرو های سنی اتفاق بی افتد شرایط خاص خود را دارد.

کوچک کردن سینه مردان در نوزادان : نصفی از نوزاد پسر با سینه هایی بزرگ به دنیا می آیند که این بر اثر عوامل ژنتیکی می باشد که از طریق مادر به فرزند انتقال داده می شود.

کوچک کردن سینه مردان دوران بلوغ : برخی از پسران در سنین بلوغ دچاراین عارضه می شوند که دلیل آن می تواند تغییرات هورمونی باشد. در برخی مواقع پس از گذشت 6 ماه تا 2 سال این امر خود به خود برطرف می شود.

کوچک کردن سینه مردان در افراد مسن : این عارضه در این گروه سنی در افراد با سنین 69 _ 50 سال اتفاق می افتد که تقریبا از هر 4 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.

در بعضی شرایط این عارضه خود به خود ازبین می رود و به درمان خاصی نیاز ندارد اما در بعضی شرایط لازم است برای درمان اقدام کرد.

کوچک کردن سینه مردان

علائم  کوچک کردن سینه مردان

در برخی مواقع این بزرگی سینه در افراد می تواند به دلیل چاقی باشد که امری طبیعی است زیرا این قسمت از بدن همانند دیگر قسمت های بدن بزرگ می شوند به همین دلیل جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد.

افرادی که دارای علائم زیر می باشند لازم است به پزشک مراجعه کنند :

• به وجود آمدن ورم
  • بزرگی پستان
  • درد در ناحیه مورد نظر
  • حساسیت به محض لمس محل مورد نظر
  • ترشح از نوک پستان
  • دارو هایی که در بروز  کوچک کردن سینه مردان موثر هستند
  • الکل
  • آنتی آندروژن ها
  • متادون
  • دارو های HIV
  • شیمی درمانی
  • دارو های ضد قارچ
  • برخی آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول
  • برخی از دارو هایی که به معده مربوط می شود

هزینه درمان  کوچک کردن سینه مردان

هزینه ی این عمل به عوامل متفاوتی بستگی دارد و ممکن است به روشی که هر جراح از آن استفاده می کند نیز بستگی داشته باشد.

عواملی مانند : هزینه بی حسی یا بیهوشی، هزینه تجهیزات جراحی، آزمایشات پزشکی، لباس های مخصوص برای عمل و … بر روی هزینه تاثیر می گذارند.

دکتر وحید معتمدی

متخصص جراحی عمومی